Kle deg så du ikke fryser når du jobber med hest

November 19, 2020

Brynje er en liten, norsk familiebedrift fra Larvik som er verdenskjent for varme klær med høy kvalitet. Da Tenzing og Hillary kom først til topps på Mount Everest i 1953, var det med Brynje-klær innerst mot huden. Brynje brukes av forsvaret, tøffe ekspedisjoner og folk som ferdes mye ute i vær og vind. Når klærne presterer på klodens mest ugjestmilde steder vil de garantert fungere for deg også.


På brynje.no/rytter finner du gode tips om hvordan du kler deg for ikke å fryse, enten du er i stallen eller på ridetur. Du finner også pakkelister for ulike turer, deriblant rideturer med overnatting.


Brynjes mål er ikke å bli størst mulig. «Vi ønsker å bevare natur og miljø sammen med bevisste kunder og lager produkter med høy kvalitet for at de skal vare lengst mulig. I motsetning til andre som stadig skifter ut kolleksjoner og legger til rette for at folk skal kjøpe nytt, lager Brynje modeller som skal leve i år etter år. Vi gir deg 5 års garanti og hjelper deg å reparere. Jo lengre du bruker klærne dine, jo bedre er det både for lommeboka, naturen og miljøet».

Se www.brynje.no/rytter
Instagram: @brynjeofnorway

Read more

Vil ha mørketallene fram i lyset

October 27, 2020

– Nettstedet hesteulykker.no er en nettside hvor du enkelt kan registrere både ulykker og det som har vært potensielt farlige situasjoner, forteller Hallvard Krislok, prosjektleder for Hest i trafikken. – Både politi og andre myndigheter har etterspurt statistikk, og denne siden kan forhåpentligvis bidra til å gi et noe tydeligere bilde av situasjonen.

Store mørketall

For noen år tilbake ble det gjennomført en spørreundersøkelse rundt tematikken å ri eller kjøre med hest i trafikken, og den hadde hele 6000 respondenter. Noen av funnene der var at det finnes store mørketall, både på antall ulykker og nestenulykker. – Det viser at det er viktig å få en bedre oversikt, slik at man lettere kan sette inn gode og målrettede tiltak for å redusere antallet. Ingen er tjent med ulykker i trafikken, sier Krislok. – Når det gjelder hest tror jeg at vi kunne redusert antall ulykker betraktelig om alle trafikanter fikk en grunnleggende innføring gjennom trafikkopplæringen i hvordan man møter/passerer hest. Kunnskap er essensielt! Også må man ikke glemme det mest opplagte av alt – at alle trafikanter må vise hensyn til hverandre. Det gjelder selvsagt også de som selv rir og kjører med hest i trafikken.

Tenk elg!

For å forstå hvorfor du skal senke farten og passere en hest på god avstand, oppfordrer Krislok til å tenke elg. – Ville du kjørt forbi en elg i veikanten i høy hastighet? De færreste ville gjort det, fordi elgen er et stort fluktdyr. Du bremser ned og passerer rolig forbi – fordi du ikke vet hvordan elgen vil reagere.
– Forskjellen er selvsagt at hesten er tam, men akkurat som elgen er hesten også et stort fluktdyr. Det er derfor viktig å huske på at selv om hesten er sammen med et menneske, så kan en skremmende situasjon gjøre at hestens naturlige instinkter overstyrer beskjeden fra rytteren eller kusken, forklarer Krislok. – Det kan være alt fra at den blir litt urolig og kanskje tar et par skritt til siden, til at den i verste fall gjør et forsøk på å flykte. Mange hesteekvipasjer opplever at andre kjøretøy passerer eller kjører forbi i svært høy fart, og det begrenser betraktelig sjåførens mulighet til å reagere raskt nok om en situasjon skulle oppstå. Ved å passere rolig og med god avstand, vi sier gjerne maks 25 km/t og med en avstand på minimum 2 meter, kan du forhindre potensielt farlige situasjoner. Akkurat som du gjør når du ser en elg i veikanten.

Nullvisjon
– Vi har ingen å miste, sier Krislok. – Og det er også det overordnede målet med dette prosjektet, en nullvisjon. Men om det først skjer en ulykke kan det du da gjør være av kritisk betydning for utfallet. Krislok minner om vegtrafikkloven §12, Plikter ved trafikkuhell, som blant annet sier at: «Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.» – I tillegg til at man har en plikt til å hjelpe, bør også alle kunne førstehjelp. Det redder liv, konkluderer Krislok.

Fakta Hest i trafikken
Prosjektet Hest i Trafikken er initiert av Trøndelag Hesteeierforening/Norsk Hesteeierforbund, og en rekke aktører innen trafikk og hest er med på laget. Målet med prosjektet er å bevisstgjøre allmenheten rundt temaet hest i trafikken, få emnet inn i trafikalt grunnkurs, som en del av kjøreopplæringen og i utdanningen av trafikklærere, og å påvirke lovgivende myndigheter. Prosjektet er støttet av Gjensidigestiftelsen med flere, og varer ut 2020. I løpet av høsten vil det, i tillegg til hesteulykker.no, blant annet bli lansert ei undervisningspakke om temaet. Se også www.hestitrafikken.no

Read more

Fifty Shares blir ridehest

August 12, 2020

I mai 2019 reiste vi til Doncaster Racecourt sammen med Cathrine Erichsen for å kjøpe galopphest, Derbyhesten 2020. Vi kjøpte Fifty Shares sammen med 49 andre andelseiere. Se film fra da vi kjøpte han her! Han har hele tiden stått hos Galopptrener Cathrine Eriksen. Cathrine kom nå med beskjeden om at Fifty Shares ikke lenger egner seg som en galopphest, så på mandag kveld hentet Geir Fifty hjem til Gården sin i Tønsberg, Stall360. Her skal han stå og forhåpentligvis bli en fin ridehest etterhvert. Med god hjelp fra vår ambassadør Linn Olafsen, så håper vi at han kan få en spennende reise i sin nye karriere. Det vil komme jevnlige oppdateringer i Fifty sin utvikling til å bli ridehest fremover.

Read more

Dødelig vakkert

August 3, 2020

Hageplanten Lupin er en svartelistet og giftig plante som nå sprer seg i veikanter og grøfter og ofte inn på jorder der det dyrkes gras til fôr eller der det er beiter. Det er mange planter som er giftige for hester – der Lupiner kanskje er den enkleste å oppdage på grunn av at den sprer seg så raskt. 

Vær oppmerksom på denne vakre luringen som brer om seg.  Har barnet ditt spist mer enn to frø – må du kontakte giftsentralen.

Lupiner er giftige og regner som en så stor trussel for norsk natur at de er forbudt å omsette og skal behandles som spesialavfall. Problemet er at de ikke bare fortrenger de norske blomsterartene, men de ødelegger jorda også slik at vanlige norske vekster ikke lenger kan vokse der. Til slutt er det bare lupiner og ingenting annet.

Sarpsborg kommune har en lang strekning med E6 gjennom kommunen og det vokser mye Lupiner der. 

– Vi har et stort fokus på uønskede plantearter, deriblant Lupiner. De er ikke fine. De må bekjempes hele tiden ved å holde de nede. Den eneste måten å ta helt knekken på dem er å sprøyte, men det kan vi ikke gjøre, derfor klipper vi ofte, sier gartner og fagarbeider Inger Hilde Jørgensen til Sarpsborg Arbeiderblad – som skrev om dette problemet nå i juni.

– Det er en utfordring. Lupiner er en av tre giftige og uønskede arter som vi har i Sarpsborg. De to andre er Tromsøpalme og Selsnepe. Ingen av disse ønsker vi å ha i byen vår, men de er vanskelig å bekjempe. De sprer seg med vær og vind, og det er egentlig ingenting som tar knekken på dem. Det eneste vi kan gjøre er å være bevisste på å klippe, sier teamleder Tommy Fredh ved Virksomhet kommunalteknikk i Sarpsborg kommune til samme avis. 

Det finnes mange giftige planter for hesten. Som regel klarer hesten å styre unna disse plantene om beitet er godt nok, men det er lurt å sjekke regelmessig.
OBS! Når plantene nå er avblomstret og tørket er de både giftigere og mer smakfulle, så vær forsiktig og pass på at det ikke er giftige planter i høyet til hesten. Nylig var det en tragedie i grenseområdet Tyskland Belgia der flere hester måtte bøte med livet etter å ha fått i seg tørkede lupiner. 

 

Bilde og tekst: Anton Granhus

Read more

Hva kan vi gjøre for hestene i varmen?

July 23, 2020

1. Hva er det viktigste vi må tenke på når det er varmt for hestene?

Det viktigste i varmen er at hesten får i seg nok vann. Hesten bør ha tilgang til vann hele tiden, og vi må gjøre det fristende for hesten å drikke ved å sørge for at vannet er rent. I tillegg må vi sørge for at hesten ikke blir overopphetet, la den få tilgang til skygge eller på andre måter kjøle den ned. Husk også at hygienen til fuktig fôr raskt blir nedsatt i varmen. Dette gjelder både høyensilasje og oppbløtt kraftfôr.

2. Hvordan takler hesten varmen sammenlignet med andre dyr?

Hesten takler varme ganske godt dersom den får tid til å venne seg til det! I Norge er problemet at varmen bare varer en uke eller i beste fall to. Hesten trenger minst tre uker på tilvenning til varme, og den kan da spare på væsken den taper i svette fordi varmeutvekslingen gjøres mer effektiv. Dette er årsaken til at hester som for eksempel skal delta i OL i varme land reiser i veldig god tid før konkurransen starter.

3. Kan hester stå ute i paddock uten skygge de varmeste dagene?

De aller varmeste dagene er det bedre for hesten å stå inne de varmeste timene på dagen enn å stå ute i en paddock uten skygge. Kanskje har man mulighet til å la hesten stå ute litt lenger om kvelden i stedet?

4. Hvor mye vann drikker en hest hver dag?

Det er stor variasjon i hvor mye en hest drikker, men normalen ligger rundt 30-40 liter for en 500 kilos hest. Når det er varmt i været drikker hesten betydelig mer enn kjølige dager.

5. Hvordan kan vi få hestene til å få i seg mer væske?

Salt binder vann, og det beste trikset for å få hesten til å drikke mer er å få i den mer salt. Tørstemekanismen som gjør at hesten føler seg tørst blir utløst av konsentrasjonen av salt i blodet. Om hesten ikke spiser noe særlig salt fra saltsteinen bør man tilsette salt i kraftfôret. Hesten trenger ca. 50 gram salt daglig når den ikke svetter spesielt mye, ved hard trening i varmt vær kan behovet komme godt over 100 gram daglig på grunn av stort salttap.

6. Hvordan kan vi se om en hest er dehydrert?

Dersom man løfter en hudfold på hestens hals og den ikke umiddelbart smetter tilbake når man slipper (stående hudfold), er hesten betydelig dehydrert allerede (4-5 % for lite væske i kroppen). Hestens prestasjon reduseres allerede ved 1 % dehydrering, men vi har ikke noen klinisk undersøkelse vi kan gjøre for å se dehydrering uten blodprøve før hesten er betydelig dehydrert.

7. Er det forskjell på salt og elektrolytter?

Elektrolytter er en blanding av ulike typer salter som tapes i svette, og sukker. Elektrolytter egner seg godt når hesten har anstrengt seg hardt og mistet mye svette. Den trenger da å fylle på både væske, salter og glykogenlagre (sukkerreserver inni musklene). Salt tas opp fra hestens tarm i en samtransport med sukker, så saltene hesten har tapt tas opp enda bedre dersom de er blandet med sukker. Samtidig vil en hest som har tatt seg ut ha behov for å restituere seg med å fylle på glykogenlagrene. Dette er også en prosess som krever tilstrekkelig med væske i kroppen. Hester som ikke liker saltsmaken spiser ofte elektrolytter bedre enn vanlig salt (NaCl). Likevel er det NaCl-behovet som er størst, så elektrolytter skal være i tillegg til salt, ikke i stedet for. Salt alle dager i året, og elektrolytter i tillegg ved kraftig svetting eller harde anstrengelser.

Read more

Sommerpraten

July 23, 2020

I sommer tar vi praten med en rekke kjente og kanskje ukjente fjes fra hestesporten. Vi legger ut disse morsomme filmene gjennom hele sommeren. Vi har rukket å få mange videoer allerede, som har blitt veldig populære og fått gode tilbakemeldinger. Kanskje du lurer på hvem Eva Cappelen synes er kjekkest innen norsk hestesport? Foretrekker Ellen Birgitte Farbrot Pepsi Max eller Cola Zero? Hva liker Theodor Wendelborg best, Burger King eller McDonalds? Hvordan var det da Johanna Lassnack skulle svare på våre norske spørsmål? Alt dette og mye, mye mer får du svar på ved å se de korte filmene på vår Instagram eller Facebook.

 

Bannerfoto: Kristian Strøm

Read more

Håper vi ses den 4. august!

July 23, 2020

Den 4. august ønsker vi å få med så mange som mulig til å delta på en felles #hest360kingslandchallenge.Vi samles på Greveskogen Friidrettsbane 17:00, hvor det skal løpes 3000 m. Kingsland kommer til arrangementet, og tar med premier som vil bli trukket av oss til deltakerne.

Lurer du på hva #hest360kingslandchallenge er? 1. juni startet vi challengen i samarbeid med Kingsland hvor målet er å få hestefolk enda mer ut i aktivitet. Målet er også å få flest til å gjennomføre, uansett tid. Hvis du ønsker å teste deg på tid, så har vi tatt utgangspunkt i de strenge kravene montérytterne må gjennom hvert eneste år.

Løpe 3000 m på under 15 min
eller
Sykle 10 km på under 21 min

Hvis du deltar i challengen før og/eller etter arrangementet så må du huske å laste opp bilde på instagram og bruk #hest360kingslandchallenge, og utfordre venner videre til å gjøre det samme.

Read more